Eldsjälspriset 2023

söndag 18 juni 2023

Sten Hellström

Uppsala och Knivstas Rotary klubbars pris, Eldsjälen 2023, går till Maria Talajić Fredlund som grundat volontärföreningen Refugee Support Uppsala.

I torsdags 15/6 fick Maria Talajic Fredlund, motta priset Eldsjälen 2023 av Uppsala-Knivsta Rotaryklubbar i samband med sommaravslutning och presidentskifte för Uppsala Norra och Carolina Rotaryklubbar.

.Juryn, bestående av representanter för samtliga Rotaryklubbar i Uppsala och Knivsta, har följande motivering :

”Händelser i vår nära omvärld har resulterat i att miljontals människor tvingas fly för sina liv. Flyktingar från Ukraina har även kommit till Uppsala. Men stödet från det offentliga är lågt, vilket gör att frivilliga insatser är oerhört angelägna. Refugee Support Uppsala är en volontärförening som bildades i april 2022.

Årets Eldsjäl är initiativtagare till och ordförande i denna förening. Tre gånger i veckan delar föreningen ut mat till långt över 100 flyktingar per gång. Maten tigger föreningen ihop eller köper för de gåvor som de samlar in. Det är en ständig kamp att få ihop de flera ton mat och hygienartiklar som behövs varje vecka, och vår pristagare är en riktig eldsjäl i den kampen, med hårt oavlönat arbete.

Under flyktingvågen för 30 år sen från forna Jugoslavien kom vår pristagarens familj till Sverige. Erfarenheterna av hur svårt det kan vara att som flykting etablera sig i ett nytt land, har givit henne erfarenheten och kraften till att nu hjälpa andra. Hennes motto är ”man ska alltid älska sin medmänniska”.

Genom att med sin brinnande kraft och engagemang, under nu mer än ett års tid, oförtrutet ha verkat för att underlätta i en akut livsviktig situation för utsatta människor i vårt närsamhälle, har Årets Eldsjäl levt upp till varje bokstav i kriterierna för vårt Rotary pris. På en fråga om varför hon gör detta svarar hon ”varför gör inte alla det?”.

Maria är 26-årig småbarnsmamma i Uppsala. Dagtid jobbar hon som projektsamordnare för ukrainska flyktingar på Studieförbundet Vuxenskolan i Uppsala. Marias mamma och hennes fem äldre syskon flydde kriget i forna Jugoslavien. Maria föddes i Sverige, men har sett vilka djupa sår ett krig kan skapa.

Information om föreningen finns på https://refugeesupport.se/ och deras Facebook-sida Refugee Support Uppsala